Прочетен: 69131 Коментари: 14 Гласове:
Последна промяна: 01.01.2010 11:37
ГАЗОДИЗЕЛ ! КАКВО Е ТОВА?
Автомобили с жълти триъгълни лепенки с възклицателен знак и надпис „ГАЗ”, отдавна не привличат внимание, както и бутилките монтирани в конструкцията на камионите и в багажниците на леките автомобили, също вече е нещо нормално. Всичко това нагледно показва ръста на пазарното ниво на газобалонното оборудване /ГБО/. С излизането на пазара на газови системи от 4-то поколение, газифицирането на нови и скъпи модели автомобили вече не е проблем и страха от така наречените „гърмежи” във входящите колектори го няма. Монтажниците на такива системи също престанаха да се впечатляват от многочислените случаи и факта, че ГБО е монтирано на скъпо струващи автомобили включително и нови, които са снети от гаранция.
До не отдавна, докато дизеловото гориво не започна стремително да повишава себестойноста си и да догонва по цена 95-окт. бензин, за монтаж на ГБО на дизелови двигатели почти никой не се е замислял. Битува мнение, че е невъзможно използването на газ в дизелите, но и колкото да е удивително, по въпроса за използването на газово гориво за дизелови мотори никой дълбоко не се е занимавал.
ИМА НЯКОЛКО НАЧИНА ДА ПРИСПОСОБИМ ДИЗЕЛОВ ДВИГАТЕЛ за работа с газ. Като един от вариантите е да премахнем съществуващата горивна система от дизеловия двигател, вместо дюзите да поставим запалителни свещи, да дефорсираме мотора и да монтираме ГБО, като на бензинов двигател. В такъв случай ни остава да намалим степента на компресия, тъй като при дизеловия двигател тя е много висока. В резултат ние ще получим двигател работещ на газ. По такъв начин преработката на дизелов двигател за работа на газ е крайно скъпа и сложна. Перспективата за производство на изключително работещи на газ двигатели е още неясна и ако в даден момент по време на екплоатация газта свърши, изхода е само един: буксир до газостанция.
Друг вариант е ГАЗОДИЗЕЛ.
Самата идея се състои във възможноста, автомобилът да може да работи както на дизелово гориво, така и в режим газодизел. При това не е необходимо сериозно вмешателство в конструкцията на двигателя. Този вариант - прилагане на ГБО на дизелов двигател, позволява на практика да се преоборудва всеки дизелов мотор. В този случай се налага вмешателство само в горивната система на мотора, контролирайки и балансирайки количеството на газта и дизеловото гориво. Принципът на действие е да се дозира една част дизелово гориво, 20%-30% което да се запали и останалата част от 70%-80% гориво да се прибави под формата на газ вместо дизел.
Газодизелният режим има много предимства в сравнение с конвенционалния дизелов режим. При него двигателят работи много по-гладко, поради факта, че натоварването на коляновия механизъм е много по-ниско. Това увеличава ресурса на мотора няколко пъти. С прибавянето на газ към дизеловото гориво може да се постигне пълно изгаряне както на нафтата , така и на метана, което значително намалява отровните емисии в изходните газове.
Тук е мястото да кажем, че системите които работят на нивото на ВТОРО ПОКОЛЕНИЕ ГБО, т.е. метана се смесва с въздуха във входящия колектор на двигателя и той се запълва с газовъздушна смес е крайно опасно по няколко причини. Газовъздушната смес е взривоопасна и вероятноста да гръмне е съвсем възможна и най-важното, съществува възможност да се прегрее двигателя, ако се подаде богата смес /повече газ/ и той да излезе от строя. На практика тази настройка, балансирането газ-дизел се прави на слух и на око. Тези системи нямат електронни модули, които да следят зададени предпазни параметри и в случай на авария да превключат двигателя отново в дизелов режим. Те са негодни за дизелови мотори от по-нови генерации ЕВРО-3, ЕВРО-4, и т.н. с електронни помпи за гориво.
ИМА ОЩЕ ЕДИН ВАРИАНТ ГАЗОДИЗЕЛ с който бих искал да ви запозная.
Светът преживя няколко енергийни кризи и в много страни се търсят начини за преминаване на алтернативни горива, като моторно гориво. Безспорен лидер в разработката на газодизелови системи е Украина. В Украина има няколко разработени от нула системи, и последната от тях към днешна дата е най-съвършенна и надеждна. Тази система използва 4-то поколение ГБО и разкрива всичките му преимущества и при това е избавена от всички недостатъци характерни за другите системи на пазара за газодизелово оборудване. Газ към дизел, това вече не е теория, а технология
КАК РАБОТИ СИСТЕМАТА
Разглежданата от нас нова система ГАЗОДИЗЕЛ напълно съответства на стандартите за 4-то поколение ГБО и се отличава от своите аналоза пазара за газодизелни системи / които работят на нивото на второ поколение ГБО/ по многоточковото впръскване на газта и електронно управление на цялата газодизелова система и защитата на двигателя и системите му на много нива от пробиви и критични фактори, присъщи на предишните поколения. Системата е без аналог в света, поддържа 4, 6, и 8- цилиндрови мотори и еднакво добре работи както на мотори с механично подаванe на гориво, така и на двигатели от по-ново поколение Евро-3, Евро-4 с елекронни помпи. Преоборудванния двигател може да работи както в дизелов режим, така и в режим на газодизел. Прехода между режимите се осъществява с просто натискане на копче за преминаване на газодизел. При включване на газодизелов режим, първоначално системата преминава в тестване работата на всички компоненти в нея, след това ако грешки не са открити и са налице условията /загрят мотор, наличие на минимално зададено налягяне на газта, минимални обороти и др./ за преминаване на газодизел, системата преминава автоматично на газодизелово гориво.
Под израза газодизелово гориво ние разбираме впръскване на различни горящи вещества, а именно дизелово гориво и компресиран природен газ метан в пропорции от 30%-70% съотношение д.г./метан до 22%-78% съотношение д.г./метан. В останалото работата на автомобила по нищо не се отличава от работата на аналогичните системи за бензинови двигатели.
КАК СЕ ОСЪЩЕСТВЯВА ТОВА?
Към стандартния двигател се прибавят /монтират/ допълнително няколко датчика, а при по-новите двигатели където има налични се взима сигнал от тях и се формира импулс, които управлява газови инжектори монтирани в близост до всмукателният клапан на входящия колектор. Всичко това се управлява от електронен блок /ЕБУ/, който се настройва посредством специална програма с помоща на персонален компютър.
Връзката между компютера и ЕБУ се осъществявя посредством интерфейс кабел. За двигателите от ново поколение отговарящи на стандартите Евро-3 и Евро-4 се прибавя още един електронен блок за управление на горивната помпа.
Двата ЕБУ са взаимно свързани, заредени са с отделни програми и се програмират отделно. В програмата за настройка имаме горивна карта за дизеловото гориво и горивна карта за газовото гориво. При първоначалната подготовка за пускане на двигателя в режим на работа „газодизел”, се вписват крайни стойности на параметри от монтираните допълнително датчици:
Термопара - следи температурата на изходните газове и се монтира на изходния колектор в близост до изпускателният клапан. Ако температурата на двигателя надвиши зададената стойност на изходните газове, която копираме при работа на мотора в дизелов режим при натоварване, ЕБУ автоматично преминава в режим дизел, като копчето за превключване на различните режими започва да издава мигащ светлинен сигнал. Същото се случва и ако датчика за температурата на охлаждащата течност, датчика за налягането на газта, датчика за налягянето надуване на турбината / при турбо двигатели/ се отклонят от зададените в програмата параметри. Всичко това е предвидено с цел предпазване на двигателя от излизане извън строя при евентуални пробиви в системата и спестяване на средства от непредвидени ремонти. Тази система успешно работи и с пропан-бутан /LPG/ вместо метан /CNG/ като пропорциите са примерно 50%-50% съотношение д.г./пропан-бутан.
От очевидните икономически ползи от използването на системите газ-дизел освен спестяване на дизелово гориво, трябва да изтъкнем и следните предимства:
Намалява се износването на цилиндровата група.
Намалява се натоварването на коляномотовилковия механизъм, тъй като газта изгаря гладко дизеловото гориво.
Маслото не се мие от стенита на цилиндъра, процеса на изгаряне е равномерен.
Маслото по бавно губи своите свойста, като интервалът за смяна на маслото може да се увеличи с 1.5 до 2 пъти.
Увеличава се ресурса на двигателя.
Отделяният дим е значително по-малко.
Важно! При работа в режим на газ-дизел не възникват детонации.
Sofia Autogas Center NOBUS Ltd в съгласие и съдействие на управителя на фирма KARAT-S М.Столарски, проведе два курса, където украинси специалисти обучиха екипи за монтаж и настрйка на газодизел в София в гаража на фирма KARAT-S в кв.Кр.Поляна.
При направените тестове на монтираната от нас система на автобус MERCEDES EURO-3 с електронна помпа изминахме в градски условия в час пик в София 66 км. с 6.5 л. нафта. Втория курс направихме по пресечен терен по линията до Мърчаево и изминахме 43 км. с 5.0 л. нафта. Предстои конвертиране на всички градски автобуси на фирмата на газодизел.
Офицялен представител за България на системата ГАЗОДИЗЕЛ е Sofia Autogas Center NOBUS Ltd
www.slavgasbg.com
M-tel. 0888 84 32 22 , Vivacom 0888 32 11 32
Инж. Н.Неев
24.08.2010 09:56
13.09.2010 20:45
дизел-пропан-бутан 50/50
24.05.2011 00:48
Ако все пак решите да отговорите - imn1@mail.bg
17.07.2011 21:21
E-mail : saintan@abv.bg
Благодаря предварително!
24.07.2011 00:44
04.08.2011 21:22
E-mail: metodikraev@gmail.com
14.12.2011 16:47
И аз се интересувам за газифициране на дизел. Говорим газодизел с-ма.
Интересува ме каква е първоначалната инвестиция, която трябва да направя. Колите са Ескорт 1.8тд и Кия Карнавал 2.9 td.
имейл: mkdve2@abv.bg
22.12.2011 23:06
30.01.2012 11:57
01.03.2012 15:43
15.03.2012 21:44
18.06.2012 14:14
e-mail stoiny@abv.bg
28.06.2012 19:59
22.10.2012 13:35
-====-
<a href=http://super-kamagra.blog.hr/>tablets review Super Kamagra </a> - Kamagra Oral Jelly get :.Buy Kamagra Online consultation US .:<a href=http://kamagra-prices.blog.hr/>Kamagra Oral Jelly used </a> - Kamagra c.o.d pharmacy